Tot mai multe articole online, tot mai multe emisiuni si tot mai multi bloggeri au iesit in fata si au acuzat zaharul de toate relele alimentare. Dincolo de faptul ca ne ingrasam, ne stricam dintii si crestem riscul de a face diabet, ce altceva mai riscam consumand cantitati mari de zahar?

Ce credem ca stim despre zahar

  1. Creierul are nevoie de glucoza pentru a functiona. CORECT!

Sursa: unsplash.com

Sursa: unsplash.com

Cantitatea de glucoza necesara este mai mica decat 2 cornuri cu ciocolata, un pahar de suc si bomboanele cu menta pe care le ascunzi prin buzunare. Necesarul zilnic de glucoza se poate lua si din lapte, fructe si legume. Prin urmare, vorbim de o cantitate de zaharuri comparabil mai mica decat consumul uzual de dulciuri.

  1. Limitand pur si simplu cantitatile si nemancand cate un desert dupa fiecare masa, putem spune ca am consumat mai putin zahar. FALS!

In mod eronat, credem ca zaharul se gaseste doar in dulciurile ambalate. Nu luam in seama, insa, numeroasele produse in compozitia carora este folosit, precum ketchup, sosuri de toate felurile, bauturi alcoolice, mancaruri congelate etc.

  1. Senzatia de “pofta de dulce” este atat de vehementa incat TREBUIE sa fie o nevoie a organismului. CORECT! SI FALS!

Sursa: unsplash.com

Sursa: unsplash.com

Ceea ce simtim in momentele de pofta de dulce este o scadere brusca a nivelului de zahar din sange, nivel crescut fortat atunci cand am consumat zaharuri procesate. Senzatia de foame se instaleaza apoi mai repede si suntem constant pacaliti de propriul corp. Ceea ce simtim este scaderea nivelului de zahar, nicidecum lipsa acestuia (in cazul unui individ sanatos). Obisnuind organismul cu valori ridicate de zahar, acesta nu va mai distinge intre nevoie reala si ceea ce primeste in mod obisnuit.

  1. Zahar este si in fructe. Nu avem cum sa renuntam la fructe! CORECT!

Spre deosebire de dulciurile realizate prin ample procese industriale, cu un adaos considerabil de zahar, fructele contin doar fructoza, o monozaharida. Procesul de digestie nu este asemanator intre tipurile de zahar consumate, cele industriale fiind absorbite mai repede in sange.

  1. Un baton de ciocolata mancat intre proiecte la serviciu ne va energiza si ne va ajuta sa ne tinem in priza. FALS!

    Sursa: unsplash.com

    Sursa: unsplash.com

De fapt aici adevarul este la mijloc. Imediat dupa ce am consumat un aliment dulce, cu precadere unul cu adaos de zahar, vom avea energie vreo jumatate de ora, timp in care organismul nostru este socat de cresterea brusca de insulina, ceea ce declanseaza absorptia de glucoza. Dupa aceasta perioada, vine o “prabusire” pe care o vom resimti ca pe o oboseala mai crunta chiar decat cea pe care am incercat sa o alungam initial.

Moderatia este cheia fericirii pentru cei care considera ca nu pot trai fara zahar. Cu toate acestea, nu strica sa ne gandim cu adevarat la cantitatea de zahar REALA consumata zilnic. Mai mult, tineti cont de faptul ca pentru productia industriala a dulciurilor, cantitatile de zahar folosite sunt mai mari decat ceea ce ati folosi acasa. Prin urmare, o negresa facuta in casa va avea mai putin zahar decat una cumparata de la magazin. De ce? Pentru ca zaharul este mai ieftin decat alimentele nutritive precum ouale si laptele, iar lipsa acestora sau slaba lor calitate, este mai usor de mascat prin gustul dulce.